Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

fredag 1 september 2017

Tornet och fåglarna av Ellen Mattson

Kommendant Henrich Danckwards står på  Marstrands fästning juli 1719. Han ser hur danskarna samlar ihop sig för anfall.  Han vet han måste förstärka skanskarna, annars ligger hans skepp utan skydd.
Danckwards kom till fästningen tillsammans med religiösa syster, sina två döttrar och ett spädbarn som redan är begravd.
Han är en man som gör sin plikt mot kung och fosterland. Men det är svårt när han inte har tillräckligt med män. Det finns inga soldater att avvara till att förstärka skanskarna. Danskarna däremot har stora truppförstärkningar.
Innan dagens första strid är över har han förlorat tolv män.
Närvaron av de kedjade fångarna som han måste straffa,  vad ska det  tjäna till. Blir de bättre människor, alla som sitter där på livstid.
Fyra dagar senare kapitulera han.
Det är om Danckwards alla tankar och funderingar boken handlar om.
Så långt jag läste och från baksidans text.  Det var inte en bok för mig.
Så av mig får den 0/5 poäng

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar