Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

torsdag 1 juni 2017

En god man av Reidar Jönsson

Gustav Law Myr har varken bostad eller inkomst men bor ändå i en tjusig lägenhet på Östermalm i Stockholm. Lägenheten tillhör änkefrun  Alva Hell, Gustav har själv utnämnt sig  som hennes God man.
Han lever på att göra det åt rika änkor.
Men Gustavs tillvaro förändras då det en dag ringer på dörren.
Utanför står en kvinna som kräver att få träffa Alva Hell.
Eftersom Alva ligger i frysboxen efter ett plötsligt dödsfall blir det komplicerat.
Gustavs liv blir en salig röra, han tvingas fatta egna beslut.
Det leder till en rad osannolika förvecklingar.  Gustav är den klassisk misslyckade mannen som har en förmåga att trassla till det.
En så kallad svart komedi men inte alls min typ av humor.
Jag ger 1,5/5 poäng

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar