Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

onsdag 17 maj 2017

Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty

Cecilia trebarns mor och tupperwareförsäljare hittar av en händelse ett brev  när hon är uppe på vinden.
Adresserat till henne och där står Öppnas i händelse av min död skrivet av hennes man Jean Paul. Men han är ju inte död varför har han skrivit det?
Skall hon öppna och se vad det kan vara ? Nej hon väntar  till hennes respektabla man kommer hem, så får han förklara.
Naturligvis bär brevet på något fasansfullt som vänder upp och ner på deras välordnade liv.
Vi möter också Tess som har blivit försmådd av sin make och kusin.  Hon tar deras son Leon och reser hem till sin mor i Sydney.
Där finns också Rachel vars dotter Janie  blivit mördad när hon bara var sjutton år.
Allt detta händer kring en katolsk liten skola Sankt Angela i Sydney.
Det är mörka hemligheter och djupa skuldkänslor som kommer fram.  Detta medan fasaden måste hållas, hur dåligt man än mår inombords. Känner vi våra närmaste så väl som vi tror?
Jag ger 3/5 poäng.

1 kommentar:

  1. Den har jag också läst och den tyckte jag om. Jag tror jag gav den 4/5. :)

    SvaraRadera