Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

måndag 6 mars 2017

Värdens vackraste man av Lena Ackebo

Mona sitter på tåget på väg till sin syster Barbro i Malmö, som gav henne en julklapp till Malloca för att de ska lära känna varandra bättre.
Mona är en nybliven pensionär som är gift med en man som ägnar sin tid att bygga en modelljärnväg. Utan någon förhoppning till ett lyckligt liv.
Barbro 55 år är gift med en läkare och bor i Skåne, hemmafru och har koll på allt vad som gäller i livet.
Ingen av dem vill egentligen åka men kan inte förmå sig till att säga det. De har aldrig varit sams och upplevt helt olika barndom.
Väl framme tänker båda två, en hel vecka hur ska jag klara det.
På första kvällen när de går ut och äter, träffar Mona Albert och blir förälskad.
Barbro däremot vaknar nästa morgon med influensa och blir liggande i sängen resten av veckan.
Barbro är väldigt misstänksam mot Albert men Mona tänker att den här veckan ska jag njuta och sedan har jag minnet kvar.
Mona och Barbro berätta ett kapitel omväxlande om nutid och längre tillbaka i tiden.
Romanen rör sig långsamt framåt, väldigt detaljerad av allt de ser, hör och känner. Deras tankar och känslor, yttre och inre resa. De närmar sig varandra och lär känna sig själva.
Jag ger boken 4/5 poäng

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar