Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

tisdag 12 juli 2016

Mina hjältinnor eller vad jag lärt mig av att läsa för mycket av Samantha Ellis

För några somrar sedan gick Samantha Ellis med en kamrat på hedarna i Yorkshire och gnabbades om vem som var bäst Jane Eyre eller Cathy Earnshaw. Där hade vännerna olika uppfattning.
Mina hjältinnor är en självbiografi om hur hjältinnorna har påverkat Samanthas liv. Hon bestämmer sig för att läsa om alla sina favoritböcker.
Samantha är Irak judiskt flykting och  har uppgjorda äktenskap att stångas mot.
Cathy Earnshaw, Jane Eyre, Scarlett O' Hara, Sylvia Plath, Anne på Grönkulla med sin fantasi som kunde drömma sig bort. En rad med hjältinnor som har påverkat Samantha på olika sätt.
Vem var då bäst Jane Eyre eller Catby Earnshaw ? Som vuxen kommer hon fram till att Jane kanske är bättre, hon blir fri och får sin kärlek.
Trots att Cathy i "Svindlande höjder" betytt så mycket för henne. Om att växa upp, bli kvinna och söka sin identitet.
En hel del referat och bok citat blir det i en sådan här bok.
Boken får 2/5 poäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar