Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

lördag 15 augusti 2015

Den gränslösa av Jussi Adler-Olsen

Carl Mörck kommissarie  på avd Q för gamla brott blir uppringd av en polis från Bornholm. Han ber honom åta sig ett fall om en smitningsolycka för 17 år sedan. Men Carl är inte intresserad utan lägger upp fötterna på skrivbordet för att ta sin morgonlur.
När han sedan får höra att polisen som ville ha hjälp har skjutit sig, på sin egen avtackning mitt framför alla uppvaktade tänker Carl om.
Han tar med sig sitt team bestående av Rose och Assad till Bornholm för att följa upp gamla spår.  Flickan hade blivit påkörd så att hon flugit upp och blivit liggande i ett träd.
De börjar med att kontakta de anhöriga men kommer snart fram till en sekt som dyrkar solen, den leds av en karismatisk man med stort intresse för kvinnor. Vid sin sida har han en väldigt lojal kvinna som gör allt för honom.
Sekten hade hållit till på Bornholm. Numera finns de på Öland. Kvinnor försvinner och Carl och Assad blir inblandade i ockulta händelser.
Boken är den sjätte av tio planerade böcker om avd Q
Jag ger den 3 / 5 poäng.

1 kommentar:

  1. Hej, jag heter "ALLIE REYNA" Jag är från USA. Jag var gift i 7 år med Ruben. Saker började bli ful och vi hade slagsmål och argument nästan varje gång. Det blev sämre vid en tidpunkt som han lämnade för skilsmässa ... Jag försökte mitt bästa för att få honom att ändra sig och stanna hos mig men all insats var meningslös. Jag bad om och försökte allt men ändå fungerade ingenting.

    Genombrottet kom när någon introducerade mig till den här underbara, stora stavningskastaren som till sist hjälpt mig ut ... Jag har aldrig varit ett fan av saker som detta men bara bestämde mig för att försöka motvilligt, för att jag var desperat och lämnade inget val ... Han gjorde speciella böner och använde rötter och örter ... Inom 2 dagar kallade han mig och var ledsen för allt det emotionella trauma han hade orsakat mig, han flyttade tillbaka till huset och vi fortsätter att leva lyckligt. vilket underbart mirakel Baba Egbe gjorde för mig och min familj.

    Jag har introducerat honom till många par med problem över hela världen och de har haft goda nyheter ... Jag tror starkt på att någon där ute behöver sin hjälp. För brådskande hjälp av någon typ, kontakta Baba Egbe nu via hans Email: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp honom på 7 (926) 512-8701.

    SvaraRadera