Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

fredag 24 juli 2015

Pojken i resväskan av Lene Kaaberböl & Agneta Friis

Nina Borg träffar sin väninna Karin som ber henne att hämta en resväska på centralstationen i Köpenhamn, men hon får inte öppna väskan där. Nina får en nyckel och åker dit. När hon hämtat väskan och öppnar den ligger det en liten pojke där han lever men är nedsövd. När Nina går iväg med väskan står det en storväxt karl där och sparkar på skåpet
Varför ,vem är pojken och vem har lagt honom i väskan. Nina bestämmer sig för att själv försöka hitta pojkens föräldrar  Anmäler hon pojken till polisen hamnar han på något barnhem. Nina som är sjuksköterska, arbetar med flyktingfrågor då och då. Men kan inte hantera sitt eget familjeliv.
Senare hittades Karin mördad i sin sommarstuga.
I ett främmande land går en moder och sörjer sin försvunna son. Polisen hittar inte pojken. Vem har kidnappat hennes son och varför ?
En bok om människorhandel och om barns utsatthet.
Boken får 3 / 5 poäng av mig.

3 kommentarer:

  1. Oj den låter otäck, hoppas det går bra för pojken.
    Du läser så snabbt, den ena boken efter den andra. Jag blir trött efter några sidor och somnar. Så för mig passar ljudböcker bättre, men jag har inte lyssnat på länge. Jag har gått över till olika podcast istället. Små radioprogram kan det liknas vid. Sommar i P1 och Värvet är favoriter just nu.
    Hoppas din sommar är bra!
    /Anna

    SvaraRadera
  2. Jag läser så mycket ögonen tål sedan lyssnar jag så det två böcker samtidigt har inte så mycket annat. Hur det går för pojken får du ta dig tid att lyssna på.
    Ha en trevlig sommar du med.
    Carina

    SvaraRadera
  3. Hej, jag heter "ALLIE REYNA" Jag är från USA. Jag var gift i 7 år med Ruben. Saker började bli ful och vi hade slagsmål och argument nästan varje gång. Det blev sämre vid en tidpunkt som han lämnade för skilsmässa ... Jag försökte mitt bästa för att få honom att ändra sig och stanna hos mig men all insats var meningslös. Jag bad om och försökte allt men ändå fungerade ingenting.

    Genombrottet kom när någon introducerade mig till den här underbara, stora stavningskastaren som till sist hjälpt mig ut ... Jag har aldrig varit ett fan av saker som detta men bara bestämde mig för att försöka motvilligt, för att jag var desperat och lämnade inget val ... Han gjorde speciella böner och använde rötter och örter ... Inom 2 dagar kallade han mig och var ledsen för allt det emotionella trauma han hade orsakat mig, han flyttade tillbaka till huset och vi fortsätter att leva lyckligt. vilket underbart mirakel Baba Egbe gjorde för mig och min familj.

    Jag har introducerat honom till många par med problem över hela världen och de har haft goda nyheter ... Jag tror starkt på att någon där ute behöver sin hjälp. För brådskande hjälp av någon typ, kontakta Baba Egbe nu via hans Email: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp honom på 7 (926) 512-8701.

    SvaraRadera