Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

tisdag 19 augusti 2014

Gräspojken av Christer Lundberg

Det är vårterminen i sjätte klass fröken undervisar i sex och samlevnad. En f.d. knarkare berättar om faran med knark. Snart sommarlov klart att Kalle måste testa. Hemma har mamma flippat ur och åkt till Indien, pappan tittar för mycket i flaskan och för lillebror Björn är det bara skejtboard som gäller. Aslan, Kalles fågel måste dock skötas om. Fröna som Aslan skvätter ut samlar Kalle ihop och slänger i en blomkruka. Plötsligt en dag börjar en planta att växa. Marijuana.

Efter en resa till Amsterdam, där de träffar Tobbe i hytten de delar, införskaffar Kalle mer frön och ljusrör som plantorna behöver. För med farsans hjälp har de starta en odling i sommarstugans källare. Tobbe som har kontakter säljer åt dem och pengarna börjar strömma in. Sjuan börjar och Kalle träffar en tjej Ulle. En humorristisk skröna om en dysfunktionell familj där allt kan hända och som gör det.

3/5 poäng av mig.

2 kommentarer:

  1. Oj vad mycket du läser och vad fort. Själv har jag tragglat med några ljudböcker, svårt att koncentrera mig. Hoppas du har det bra!
    Kram - Anna

    SvaraRadera
  2. Lite Breaking Bad ? Lätt att sympatisera även med det som är fel.

    SvaraRadera