Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

onsdag 27 november 2013

Väster om Vinga av Viveca Lärn.

Boken är en fristående fortsättning av Öster om heden som jag inte har läst. Tydligen vann ett kvarter på postkodslotteriet och reste till Afrika. I denna boken är de hemma i Göteborg igen i färd med att gå vidare i sina liv. Åke och Holger två bröder ägare till en tobaksaffär som alltid lev tillsammans. Nu funderar Holger på att flytta från sin dominante bror Åke. Margareta och Axel högstadielärare som lever i ett utdöende äktenskap. Margareta börjar på en akvarellkurs och blir kär i sin lärare Marcel. Roger en stenrik redare gift med den mycket yngre Samantha väntar barn. En samling osannolika personer som alla verkar lite skruvade. Människorna fångar inte mitt intresse eller min sympati, de verkar mest obegripliga. Man kan ibland skymta Viveca Lärns humor men det hjälper inte upp historien. Jag förstår inte vad hon vill säga med boken. 1/5 poäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar