Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

lördag 23 mars 2013

Havsmannen av Carl-Johan Vallgren

Nella och Robert två syskon som lever i Falkenberg på tidigt 80-tal. Med en alkoholiserad mor och en far som i bokens början sitter i fängelse. Robert som har inlärningssvårigheter går i en OBS-klass delvis beroende av sin dåliga syn. Han är mobbad i skolan. Nella har lätt för sig och gör allt för att beskydda sin bror. Men det är inte lätt. Hon får även ta hand om hemmet och ibland stjäla mat när det bara finns tomflaskor hemma. På skolan går psykopaten Gerard med sin tross Ola och Peder. Nella blir vittne till när Gerard plågar en kattunge och när det senare kommer fram, anklagas hon för att skvallra. För att han inte ska ge sig på Robert pressar han Nella på pengar. Nella har en kompis Tommy och "professorn" som arbetar på biblioteket, dit Robert och hon tar sin tillflykt när det blir för stökigt hemma. Fadern muckar från fängelset och börjar dra dit kriminella personer dessutom. Mitt i allt detta dyker det upp en havsman, motsatsen till sjöjungfru, som har fastnat i Tommys bröders fiskenät. De håller honom fången i en sjöbod. Men eftersom han är stark och farlig binds han och plågas. Nella som sett att något händer i sjöboden, smyger dit en natt och de får en intuitiv kommunikation. Det blir som en saga, fantasy mitt i denna sorgligt, hemska berättelse. En bok om två syskons svåra belägenhet, myndigheter och vuxna som inte ser eller tittar bort. En bok som jag har svårt att släppa trots allt hemskt, men även om syskonkärlek. 4+/5 poäng av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar