Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

måndag 18 februari 2013

Fallvatten av Mikael Niemi

Utmed Lule älv ligger kraftverken med sina dammar på rad. Efter en ovanligt regnig höst med sumpiga gräsmattor och en vatten fylld mark, brister Surorvaddammen. Det ofattbara händer. Som en tsumanivåg sveper vattnet undan allt. Varje person som drabbas får en liten biografi. Det är Vincent helicopterförare, hans hustru Henny och dottern Lovisa som dessutom är gravid. Adolf som besöker hemtrakterna i sin ombyggda Saab. Barney som arbetar vid en av dammarna, Lena som målar med sin akravellgrupp och några till. Men jag tycker inte att karaktärerna är beskrivena så att man lär känna dom. Allas bestörtning gör på något sätt, när det upprepas gång på gång att jag inte riktigt tar det till mig. Hur man som olika människor handlar när katastrofen händer.  Hjälper jag andra eller tänker jag på bara på mig själv. Allt händer under en dag och det är en fartfylld berättelse.
Den får 3/5 poäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar