Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

söndag 30 december 2012

Ondskans pris av Set Mattsson

Det är Malmö år 1945, båtar anländer med flyktingar från nazisternas förintelseläger. Undernärda och med tom blick efter alla fasor de tvingats uppleva, några orkar att gå, andra blir burna på bår. De samlas på Malmö Hus museum som blivit utrymt för ändamålet. Där blir de registrerade, får mat och vila, en del hamnar på sjukavdelning. Därefter ut slussas de vidare i landet. Ett mord sker på en flyktingpolska första natten efter hennes ankomst. Kriminalöverkonstapel Douglas Palm vid Malmöpolisen får det till synes hopplösa fallet. Inblandad blir även hans hustru Anna som arbetar frivilligt på Malmö Hus. Likaså den vidlyftige journalisten Torsten Jonnervik.
Samtidigt sker ofredande, kanske våldtäckt, på småflickor som lockas av godis och pengar. Detta gör att mordet får vänta, för att resursena används för att få tag på mannen som är skyldig till detta.
Kriminalromanen bygger på verkliga händelser från 1940-talets Malmö. Många svenskar kändes sig manade att hjälpa till. Det är intressant att läsa om den tiden som jag inte vet så mycket om. Karaktärerna är mycket bra beskrivena, jag lever med i deras öden. Flyktingarna Josef, Sofia och Agata plågas av sitt förflutna och kommer inte undan det, ens i fredens Sverige.
Bokserien om Douglas Palm kommer i minst två delar till. 4/5 poäng.

1 kommentar:

  1. Jag heter Antonio luara, från Stockholm - Sverige, jag är läkare av yrke. Detta är en väldigt glad dag i mitt liv att dela med dig här hur jag fick min sanna kärlekspartner hemma. Dr. Oduduwa hjälpte mig med magiskt kärleksförtryck för att återställa min ex pojkvän tillbaka efter 2 års separation. Han är hemma till mig nu vi älskar varandra mer än någonsin tidigare. Jag rekommenderar att alla kan få samma hjälp från honom via kontaktadress:
    Jag rekommenderar uppriktigt Dr. Oduduwa att kontakta denna spiritualist - Love spell portion till ....
    * få tillbaka din ex kärlekspartner,
    * återställa kärleksförhållande mot förlust
    * förena trasiga äktenskapsförhållanden
    * magisk kärlek för att komma tillbaka
    * sluta skilsmässa
    * Älskar stava för att undvika att fuska par
    * Älskar stava för att sluta dela
    * Talisman ring för kärlek dominans.
    * magisk stavring för kärlek. etc.
    e-postmeddelande kommunikation med Dr.Oduduwa alla dina problem är över inom några dagar efter att kärlek stavning delaktivering för dina räkning.
    Jag försökte och det fungerar till mitt bästa.
    (Dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)

    SvaraRadera