Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

måndag 6 augusti 2012

Little Bee av Chris Cleave

Boken är skriven ur två kvinnors perspektiv i jag form. Little Bee som kommer från en by i Nigeria, har suttit inlåst på en flyktingförläggning utanför London i två år. Hon släpps av misstag utan några papper. Men på flykting förläggningen har hon lärt sig tala drottningens engelska, genom att läsa gamla tidningar. Utan papper eller kontanter men med ett körkort på en Andrew O`Rourke, som hon hittat på en strand i Nigeria. Efter att något hänt emellan dem. Vi får uppleva fördomar mot flyktingar. Att inte människor tror att det är farligt, att skicka tillbaka en flicka som varit vittne till soldaters övergrepp på sin by. När internationella oljebolag vill leta efter olja. Jag tog till mig Little Bee, det gör att jag kan se saker genom hennes ögon.
Vi möter också den nyblivna änkan, journalisten Sara O´Rourke, Som genom hennes perspektiv vill göra allt rätt, men känner sig uppgiven. Om hennes förhållande med älskaren och att ordna upp tillvaron med sin lille son, som vill ha sin pappa tillbaka. En gripande bok om kulturkrockar, empati och civilkurage och om en mörk historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar